Odoo/Myynti: Uuden myyntitilauksen (laskun) luominen

Olet täällä:
< Takaisin

Tässä ohjeessa käsitellään uuden myyntitilauksen eli sähköposti- tai verkkolaskun tekemistä Odoossa.

HUOM. 1: Myyntitilaukseen (laskulle) lisättävät tuotteet ja asiakas voivat olla luotuna jo valmiiksi Odoossa ennen laskun luomista. Mutta, voit luoda uusia tuotteita ja asiakkaita myös vasta laskua tehdessäsi.

HUOM. 2: Uudelle laskulle lisättävien tuotteiden EI tarvitse olla vietynä Odoon Woocommerce-puolelle tai verkkokauppaan asti. Riittää, että tuotteet ovat olemassa Odoon Myynti-puolella.

1. Klikkaa Odoossa Myynti-puolella vasemman reunan valikosta auki Myyntitilaukset ja klikkaa Luo vasemmasta yläkulmasta.

2. Klikkaa Asiakas-kentän pienestä väkäsestä ja saat auki hakukentän. Kirjoita muutama kirjain haluamasi asiakkaan/seurakunnan nimestä, niin saat sen valittavaksesi. (Jos tietoja ei löydy, voit luoda uuden asiakkuuden hakukentän vieressä olevasta ylöspäin osoittavasta nuolimerkistä. Ks. ohjetta eteenpäin.)

3. Valittuasi oikean asiakkuuden, voit halutessasi tarkistaa tiedot klikkaamalla ylöspäin osoittavasta nuolimerkistä, jolloin tiedot aukeavat uuteen ikkunaan. Aukeava ikkuna on vastaava asiakastietolomake kuin seuraavan kohdan uuden asiakkaan luomisessa. Voit tehdä muokkauksia tietoihin tai jos ne ovat ok, klikkaa vain Tallenna tai Hylkää, tai rastista ikkunan oikeassa yläkulmassa, niin palaat alkuperäiseen näkymään.

Verkkolaskuun tarvittavat tiedot:

Valitse Yritys-pallo (ei Yksittäinen)
Yrityksen nimi:
Kirkon Palvelukeskus/Seurakunta
Osoite (1. rivi): ++1234++
Osoite (2. rivi): PL 378
Postinumero: 00026
Postitoimipaikka: Basware
Yrityksen tunnus: 1234567-8
Verkkolaskuosoite (eInvoice): 003712345678
Verkkolaskuoperaattorin tunnus (eInvoice operator): BAWCFI22
Kieli: Finnish/Suomi

Seurakuntien tiedot löytyvät valmiina Odoosta. (Jos ei, voit luoda uudet tiedot laskua tehdessäsi.)

Nämä tiedot pitäisi myös löytyä asiakkaan ilmoittamina tilauksesta. Tarkista kuitenkin AINA, että asiakkaan antamat tiedot täsmäävät meiltä löytyviin tietoihin. (Meiltä Odoosta löytyvät tiedot on otettu suoraan KiPan ja Baswaren toimittajaoppaasta, joten niiden pitäisi olla oikein. Jos tiedoissa on epäselvyyksiä, tarkistus toimittajaoppaasta tai Tieke-palvelusta. Katso Tieke-palvelun ohjeet tästä.)

HUOM. 1: Kirkon Palvelukeskukseen menevissä verkkolaskuissa:
Operaattori on aina Basware Oyj,
operaattorin (välittäjän) tunnus on aina BAWCFI22 ja
laskutusosoite on aina PL 378, 00026 Basware.
Muut tiedot vaihtuvat seurakunnan mukaan.

HUOM. 2: Joskus isompien seurakuntien/seurakuntayhtymien kanttoreilla voi olla omat viitteet. Näitä ei tarkisteta mistään, vaan kanttorit ilmoittavat ne itse tilauksessa Lisätietoja-kentässä. Näin ne näkyvät automaattisesti myös laskulla, eli asia ok.

VINKKI: Y-tunnus on SAMA kuin verkkolaskuosoitteen loppuosa muutamilla poikkeuksilla:

++1234++ 003712345678
++1234110++ 003712345678110
++1234150++ 003712345678150

4. Valitse maksuehto. Yleensä käytetään 14 pv.

Valitse maksuehdot-kohdan yläpuolelta Hinnasto-kohdasta myös Julkinen hinnasto (EUR), jos se ei ole jo automaattisesti valittuna. Muuten hinnat eivät tule automaattisesti tuoteriveille.

5. Valitse toimitustapa: Klikkaa alasvetovalikosta Postitus- ja käsittelymaksut, niin valikko sulkeutuu ja sen alle ilmestyy 0,00 € –> Set price. Klikkaa Set price lisätäksesi toimitustavan tuoteriviksi laskulle. Odoo lisää oikean hinnan (12,50 €) automaattisesti tuoteriville.

6. Klikkaa uusi tuoterivi kohdasta Lisää kohta.

7. Tuote-sarakkeen kentässä etsi haluamasi tuote kirjoittamalla muutamia ensimmäisiä kirjaimia tuotteen nimestä. Klikkaa listalta oikeaa tuotetta TAI lisää uusi tuote klikkaamalla Luo ja muokkaa…

HUOM. 1: Tässä voit etsiä myös tuotetunnuksilla (esim. YK224).

HUOM. 2: Laskulle EI lisätä ladattavia tuotteita, eli joiden nimen perässä lukee (Lataus (PDF)). Nämä ostetaan aina verkkokaupan kautta, että Woocommerce-järjestelmä osaa lähettää asiakkaalle latauslinkin. Tämä siksi, että asiakkaat eivät pääse näkemään tiedoston tarkkaa linkkiosoitetta.

HUOM. 3: Voit poistaa virheellisen tuoterivin oikean reunan roskismerkistä.

8. Painatuskulut:

Toimistolta lähetettävät tavarat: EI toimenpiteitä tässä. Nämä toimituskulut on jo lisätty (Postitus- ja käsittelymaksut 12,50 €).

Painetut nuotit (toimistolta tai Sulasolista lähtevät): Klikkaa uusi tuoterivi kohdasta Lisää kohta ja Tuote-sarakkeen kentässä etsi Painatuskulut-tuote kirjoittamalla muutamat ensimmäiset kirjaimet sanasta (painat…). Ks. tarkemmin tuoterivien lisäämisestä ohjeen kohdasta 7.

Muuta tarvittaessa Painatuskulut-tuoterivin kappalemäärä Tilattu-sarakkeen kentästä ja laita siihen määrä, kuinka paljon tilauksessa on painettuja nuotteja.

9. Kun kaikki on valmista, klikkaa yläreunasta Vahvista myynti.

Myyntitilaus on nyt valmis. Nyt ollaan samassa tilanteessa kuin jos oltaisiin vastaanotettu tilaus verkkokaupasta.

Seuraavaksi jatketaan normaalisti laskun toimituksen tekemisellä ja sen jälkeen laskun luomisella. Jatka seuraavaksi laskutusohjeeseen.

Previous Odoo/Myynti: Tuotteiden vieminen (Prepare Product For Export in Woo)
Next Odoo/Myynti: Verkkokaupan laskutustilauksen käsittely