Odoo/Kirjanpito: Reskontra

Olet täällä:
< Takaisin

Reskontra tehdään Odoon Kirjanpito-osiossa. Klikkaa ensin vasemmasta laidasta ”Lataa tiliotteita”.

Täytä sitten aukeavaan ikkunaan haluamasi päivämäärät (From date, To date), sekä salasana (Private key passphrase), lopuksi Tallenna.

Klikkaa sitten vasemman reunan valikosta heti logon alta Työpöytä, niin pääset laskutuksen dashboardille aloittamaan reskontran eli laskujen täsmäytyksen.

Skrollaa vähän alaspäin ja klikkaa BankRef-laatikosta ”Täsmäytä xx viennit” -painiketta.

Kun pääset täsmäytykseen, ei kannata tehdä automaattista täsmäytystä, koska järjestelmän automaattiset ehdotukset maksusuorituksen vastapuoleksi (järjestelmään luodut laskut) eivät aina pidä paikkaansa. Täsmäytykset käydään läpi suoritus suoritukselta.

Kun viet hiiren osoittimen maksusuorituksen (ylemmän) rivin vasempaan reunaan numerosarjan viereen ilmestyy ratas. Rataskuvaketta klikkaamalla saat näkyviin ”Suodata”-laatikon, johon kirjoittamalla muutaman kirjaimen laskun saajan nimestä, laskun numeron (esim. 0001) tms. pääset valitsemaan oikean laskun saadulle maksusuoritukselle.

Kun oikea lasku ilmestyy näkyviin, klikkaa riviä ja saat valittua oikean laskun vastapuolen saadulle maksusuoritukselle.

Jos Odoo ehdottaa automaattisesti jotain laskua, eikä se ole oikea kumppani maksusuoritukselle, vie hiiri ehdotusrivin vasempaan reunaan, niin saat näkyviin miinusmerkin. Klikkaa miinuksesta, niin saat poistettua väärän ehdotuksen.

Huom. 1: Että lasku löytyy reskontraa tehtäessä, sen täytyy olla luotuna järjestelmään ja statuksella ”avoin”.

Huom. 2: Valitse kumppani -valikkoa ei tarvita.

Huom. 3: Jos vastaavaa laskua ei löydy, voi esim. viitenumeron tarkistaa viemällä hiiren (ylemmän) maksusuoritusrivin oikean reunan i-pallon päälle.

Kun oikea vastapuoli on löytynyt, klikkaa rivin oikeassa laidassa olevaa Täsmäytä-painiketta.

Paytrail-tilitykset

Jos kyseessä on Paytrail-tilitys, kannattaa reskontraa tehtäessä olla auki myös Paytrailin kauppiaspaneeli. Täältä voi tarkistaa saadussa tilityksessä mukana olevat verkkokauppatilaukset.

Viemällä hiiren (ylemmän) maksusuoritusrivin oikean reunan i-pallon päälle näet Paytrailin viitenumeron, jolla pääset etsimään saadun tilityssuorituksen Paytrailin kauppiaspaneelin tilitysarkistosta.

Voit lisätä maksusuoritukselle vastapariksi useammankin järjestelmässä olevan laskun. Jos Paytrail-tilityksessä on useampi tilaus, ne voi lisätä tähän samaan. Kun olet jo valinnut ensimmäisen tilauksen vastapariksi, etsi Suodata-laatikosta seuraava ja lisää se samalla tavalla.

Kun tilaukset on lisätty, saadun tilityksen ja järjestelmän lasku(je)n summat eivät täsmää, koska Paytrail vähentää provikkansa tilityksistä. Asia korjataan niin, että viemällä hiiren rivien alapuolelle vasempaan reunaan, pitäisi ilmestyä nuolikuvake. Klikkaa nuolikuvakkeesta, niin Paytrail-laatikko aukeaa. Klikkaa Paytrail-painiketta laatikon vasemmassa yläkulmassa, niin Odoo luo automaattisesti erotuksen omaksi Paytrail-provisiot -tiliksi.

Kun tilaukset on lisätty ja Paytrail-provisiot merkitty, klikkaa rivin oikeassa laidassa olevaa Täsmäytä-painiketta.

Huom. Verkkokaupasta tulleet Paytrail-tilaukset pitää ensin toimittaa (Johannes) ja sitten luoda avoin lasku järjestelmään, että ne näkyvät reskontrassa.

Laskut vanhasta järjestelmästä

Jos kyseessä on krävätty lasku vanhasta järjestelmästä, laskua ei löydy Odoosta. Laskun viitenumeron voi tarkistaa i-pallosta viemällä hiiren (ylemmän) maksusuoritusrivin oikeasta reunasta.

Lasku luodaan Odooseen ”tuplana”, että se saadaan täsmäytettyä. Laskulle merkitään lisätieto, että on kopio vanhasta järjestelmästä, sekä vanhan järjestelmän viitenumero.

Next Odoo/Myynti: Raportit kirjanpitoon